Peter-Paul de Goeij over gokreclames

Peter-Paul de Goeij over de Nederlandse gokmarkt

Met de inwerkingtreding van een nieuwe wet is het vanaf 1 oktober 2021 mogelijk om online casino’s in Nederland te exploiteren onder een vergunning die wordt uitgegeven door de Nederlandse kansspelautoriteit.

Dit komt met een hoop haken en ogen, maar de Nederlandse markt is interessant genoeg voor gokondernemers ondanks de hoge belasting, primair vanwege het feit dat de Nederlandse gokker over het algemeen veel te besteden heeft.

Toch zullen er ook nieuwe spelers geworven moeten worden en zodoende zullen we dit najaar meer gokreclames gaan zien. Maar is dat een probleem? Lees er meer over in dit casino nieuwsbericht van deze week.

Beperking op de reclames volgens Peter-Paul de Goeij

Vanzelfsprekend zullen nieuwe partijen volop in gaan zetten op de marketing, maar daar geldt enigszins een beperking op. Partijen die een vergunning hebben mogen reclame maken, maar niet ten overvloede.

Dit is gebaseerd op een sentiment dat wanneer er meer reclame is, er meer gokverslaafden bij zullen komen. Iets wat Peter-Paul de Goeij, directeur NOGA, weerspreekt, want er is wetenschappelijk nooit een direct verband aangetoond.

Toch plaatst Peter-Paul de Goeij dat gokondernemers in een wat beperkte bewegingsruimte, gezien het van belang is dat legale partijen dit kenbaar kunnen maken.

De Nederlandse Kansspelautoriteit streeft namelijk naar zoveel mogelijk transparantie als het aankomt op waar mensen kunnen spelen, met als doel om te voorkomen dat Nederlandse gokkers bij illegale casino’s uitkomen.

Daarin botst het reclamebeleid dus enigszins met de doelstelling, maar desondanks verwacht de Goeij wel een groei op de Nederlandse gokmarkt, omdat de daadwerkelijke spelers van de aankomende verandering op de hoogte zijn.

Weinig probleemgevallen

Het sentiment waarop de mindset gebaseerd is, is zoals al aangehaald nooit officieel wetenschappelijk aangetoond. Het is dus helemaal niet zeker dat meer reclame ook tot meer gokverslaafden leidt.

Sterker nog, het aantal problematische spelers is volgens de Goeij zeer minimaal. Hij laat door Meneer Casino optekenen dat slechts 1% van de gokkers wereldwijd daadwerkelijk verslaafd is.

Zonder het te bagatelliseren stipt de Goeij aan dat het streven vanuit de NOGA (Nederlandse Online Gambling Associatie) nul procent is, maar dat is natuurlijk een utopie.

Dus waar de focus erg op problematisch gokken ligt, vormt dat een absoluut minimalistisch percentage ten opzichte van het totale aantal spelers.

Daarbij is de houding van de overheid ook ietwat hypocriet, gezien bestaande partijen je zowat doodgooien met reclame.

Niet té veel reclame

De Goeij stipt aan dat hij vrijwel wekelijks geconfronteerd wordt met promotiemateriaal van partijen als TOTO en de Postcodeloterij. De eerste zet volop in op tv-reclames en de ander werkt vooral met drukwerk.

Het is in een bepaalde mate een noodzakelijk kwaad en hij opteert om gas te geven met de handrem erop. Het punt is namelijk dat er ook een irritatiegrens is voor reclames in dat segment, want té veel gaat averechts werken.

Kortom, de algehele situatie met betrekking tot gokreclames voor online casino’s is ingewikkeld en de vraag is hoe zich dat na 1 oktober gaat ontwikkelen.