Gokreclames in januari fors afgenomen 

Gokreclames in januari flink verminderd

Met de inwerkingtreding van de nieuwe wet omtrent Kansspelen op Afstand, is het online casino’s toegestaan om reclame te maken, wel tegen bepaalde voorwaarden, maar dat neemt niet weg dat er sinds 1 oktober 2021 veel commercials werden uitgezonden. Het nam zelfs zo toe dat het als storend ervaren werd en daarom zijn de regels gaandeweg toch wat aangescherpt. Sterker nog, het heeft zelfs tot Kamervragen geleid en de hoeveelheid is in januari afgenomen. Meer daarover in dit casino nieuwsbericht van deze week.

Forse vermindering

Onderzoeksbureau Nielsen heeft onderzoek gedaan naar de commercials die werden uitgezonden in de afgelopen maanden. Zij hebben geconstateerd dat het aantal commercials in januari 2022 met de helft is afgenomen ten opzichte van de twee maanden daarvoor. Dit is een direct effect van de gokindustrie zelf, die een reclamecode introduceerde. Enerzijds als leidraad qua uitingen en anderzijds als houvast qua restricties.

De directe aantallen zijn dat er in december ruim 11.000 commercials uitgezonden werden op televisie. In januari was dat slechts iets meer dan 6.000 commercials. Bijna een halvering dus van het totale aantal. Dit komt mede omdat er een maximum is ingesteld op drie reclames per reclameblok, die maximaal een lengte van 30 seconde kennen. Met meer spelers in Nederland is het dus meer afwisselen geworden tussen de partijen die hun commercials uitzonden.

Overigens zijn er slechts een paar partijen die televisiecommercials aangrijpen om hun platformen aan te prijzen. Lang niet elk operationeel online casino in Nederland gebruikt immers dat middel. De casino’s die op televisie voorbij kunnen komen zijn: Holland Casino, TOTO, Batavia Casino, BetCity, Tombola en Fair Play Casino. Daar varieert die zichtbaarheid ook nog onder het aantal, aangezien sommige online casino’s ook inzetten op online bannering of sponsoring van programma’s, wat een alternatieve vorm van reclame maken is.

Grootste daling bij de staatsbedrijven

Holland Casino en TOTO zijn allebei eigendom van de staat en zij hebben veelvuldig ingezet op reclames in de afgelopen maanden. Aan de hand van de kritieken en de reclamecode hebben zij met afstand een forse vermindering aangebracht op het zichtbaar stellen van hun reclames. Zo laten de cijfers zien dat Holland Casino 61% minder commercials vertoonde. Zij waren in januari 1.640 keer te zien, daar waar dat in oktober nog 5.110 keer was. De maanden daartussen ligt het tussen de 4.000 en 5.000 keer.

TOTO ziet zelfs nog een grotere daling, van maar liefst 67%. In januari waren hun reclame uitingen slechts 347 keer te zien, daar waar dat opeenvolgend van oktober tot december 2021 nog 1.745, 887 en 1.029 keer was. Alle andere platformen zijn redelijk in de buurt van hun eerdere aantallen gebleven, maar omdat die niet zo hoog lagen als de genoemde partijen valt het verschil minder groot uit. Fair Play Casino is de enige die juist meer is gaan uitzenden, het gaat dan om bijna 200 meer vertoningen wat het op een totaal van 718 brengt. Over de kwestie zal overigens nog gesproken gaan worden in de Tweede Kamer, dus het kan op termijn nog aan banden gelegd worden.