Geen reclames bij de VRT tijdens deze sportzomer

Geen gokreclames deze sportzomer bij de VRT

Met veel mogelijkheden rondom het wedden op sportwedstrijden is het enigszins vanzelfsprekend dat bookmakers met name tijdens grote sportevenementen advertenties inzetten.

Dit kan op verschillende manieren, zo ook op televisie.

De Belgische VRT heeft echter besloten dit links te laten liggen bij bepaalde sportevenementen, naar aanleiding van commentaren uit de samenleving.

Lees er meer over in dit casino nieuwsbericht van deze week.

Geen EK, geen Olympische Spelen, maar…

De VRT heeft tijdens het Europees Kampioenschap voetbal geen gokreclames uitgezonden en hetzelfde doet men tijdens de Olympische Spelen dat nu aan de gang is.

Dit blijkt uit een verklaring, waarin de VRT aangeeft deze keuze bewust gemaakt te hebben. Het uitzenden van gokreclames ligt gevoelig, en de Belgische samenleving heeft de kritieken duidelijk gemaakt.

Omwille van die reden is de VRT teruggekrabbeld, maar ze kunnen niet overal onderuit.

Zo werden er tijdens de Tour de France wel gokreclames uitgezonden en de reden daartoe was dat de VRT een langdurig contract had, waardoor ze min of meer verplicht waren de oorspronkelijke afspraken met de gokondernemer(s) in kwestie te honoreren.

Desalniettemin lijkt het voor de VRT na deze sportzomer definitief klaar te zijn met gokreclames, gezien enkel lopende contracten nog uitgediend worden.

Er is geen verbod van toepassing, hoewel dat wel door de Vlaamse Ombudsman geadviseerd werd. Bovendien is het algemene beleid aangescherpt voor publieke zenders.

“Het gaat telkens om contracten van langere duur, met die kansspelbedrijven, dus we moeten goed bekijken hoe we daarmee omgaan”, zegt Hans van Goethem van de VRT.

Tegenreactie bij VRT

Tijdens de sportzomer werden er op de VRT daarentegen wel commercials uitgezonden van de ‘Always Play Legally’ campagne, wat juist verantwoord gokken onder de aandacht moet brengen.

Deze campagne is in opdracht van de Belgische Kansspelcommissie opgezet, die de evenementen heeft aangegrepen om de risico’s wat meer onder de aandacht te brengen.

Zo is de boodschap dat het belangrijk is om – als je al meespeelt – dit enkel bij erkende en legale aanbieders te doen.

De focus van deze campagne ligt op het aanstippen hoe consumenten een legaal casino van een illegaal casino kunnen onderscheiden.

Deze campagne is opgestart naar aanleiding van een onderzoek waaruit blijkt dat ongeveer 20% van de gokkers bij illegale partijen spelen en dat is een probleem, aldus de Kansspelcommissie.

Zodoende grijpen ze de sportzomer aan om dit soort zaken extra te belichten.

Anders in Nederland

In Nederland ligt het echter wat anders, alwaar TOTO de grootste aanbieder is van sportweddenschappen. Zij zetten al geruime tijd in op voornamelijk bekende sporters, die zichzelf ‘Koning TOTO’ noemen.

Diverse voetballers hebben de rol van deze koning al vertolkt en de TOTO zend commercials uit tijdens diverse sportwedstrijden, ook op de nationale publieke zenders.

In Nederland lijkt het ook minder te leven onder het grote publiek, aangezien er nauwelijks tot geen kritieken vanuit de samenleving zijn gekomen op het promoten van sportweddenschappen.